Karate är självförsvar!

Självförsvar är inte något som tränas separat från karateträning. Varje blockering som tränas, varje attack och varje förflyttning är självförsvar! Det finns inte självförsvarstekniker i motsats till karatetekniker. Den mentala träningen, fokus, närvaro, allt detta är självförsvar.
 
Kihon är självförsvar!
I kihon tränas de verktyg = tekniker som behövs för att försvara dig. Likaså tränar du balans, explosivitet, uthållighet och styrka.
 
Kata är självförsvar!
I kata tränas balans, förflyttning, timing, fokus, taktik strategi och bunkai. Visserligen startar och slutar de flesta kata med en blockering men glöm inte att varje blockering kan vara en attack. Vi går framåt i starten av de flesta kata. Detta för att förekomma och ta över initiativet. (tänk starten i Bassai Dai).
 
Kumite är självförsvar!
Tävlingsträningen har i många fall tagit över och då exkluderas ett flertal traditionella tekniker som är ytterst effektiva men faller utanför tävlingsreglementet ex. låga sparkar, öppen hand mot ansiktet … I kumite möter du samma problem som vid självförsvar. Motståndaren talar inte om vad han tänker göra. Du måste lita till din timing, avståndsbedömning, reaktionsförmåga och att de tekniker du tränat har blivit en del av ditt kroppsminne, dina reflexer.
 
 
Grepptekniker?? Kast?? Avväpning??
Vi tränar för att även dessa skall bli en del av våra tekniker men med det tydliga förbehållet: Aldrig som första reaktion!! Först ”bedövning” sedan grepp eller kast!!Jag anser att det är bedrägeri att lära ut hur man avväpnar en knivattack. Att närma sig en träningskamrat med en gummikniv som i förväg meddelat hur han skall attacker har inget med en verklig attack att göra. Knivar är farliga!
 
 
Moral. Etik.
  1. Du är skyldig dina närmaste att komma hem, hel och oskadd.
  2. I tävling kan du hyllas om du blir tvåa. Här får tvåan blommorna på sjukhuset.
  3. Du har rätt att försvara dig och andra med så mycket våld som nöden kräver.
 
Taktik
  1. Undvik att hamna i situationer! Lämna telefonen, pengarna och gå. Har du ingen utväg ur hotet, attackera den dominerande angriparen och skada honom.
  2. Medlöparna blir aktiva när du är skadad och då ligger du illa till.
  3. Använd de tekniker du tränat mest.
  4. Ett starkt KIAI gör dig modigare och angriparen osäker.